Nežádoucí volání

05.10.2015 14:37

Jistě to znáte, zazvoní telefon a ozve se: "Dobrý den, tady paní XY z firmy XY, ráda bych se Vás zeptala na několik otázek, máte několik minut čas?" Podobný začátek mají všechny marketingové rozhovory, které se nám snaží něco vnutit. Nejčastěji se tohle děje u pevných linek, u mobilů se to děje zřídka, ale pokud jste někdy na internetu zadávali své telefonní číslo nějaké firmě, tak se můžete připravit i na to, že vám bude zvonit telefon ve dne v noci.

 

Jak se proti tomu otravnému telefonování bránit?

Nezadávat své telefonní číslo nikam, případně si změnit telefonní číslo, což v dnešní době není problém. Stojí to jen pár korun, nicméně rozesílání smsek vašim známým o změně čísla vás může vyjít docela draho. Každý takovýto  telefonní rozhovor je většinou nahráván, na což vás předem upozorní, proto je dobré požádat o vyřazení z databáze. Nicméně, pokud se vám již stane, že se necháte vtáhnout do rozhovoru, tak si dejte pozor na uzavírání smlouvy. Podle zákona je to totiž možné uzavřít takovou smlouvu po telefonu. Na tomto principu běžně fungují všechny internetové obchody, či teleshopping. Informace, na jejichž základě k uzavření smlouvy dojde, však musí být srozumitelné. Docela často se stává, že se setkáte s omezenou nabídkou, či s akcí, jejíž trvání je omezené. Během rozhovoru jste nuceni se rychle rozhodovat, protože na vás protistrana tlačí. Tento psychologický tlak se stupňuje s tím, jak má dojít k uzavření smlouvy, tedy k zadání vašeho souhlasu a veškerých iniciál do systému. Je dobré se při takovém telefonátu zeptat na adresu firmy a zapsat si ji pro pozdější reklamace, když si uvědomíte, že jste naletěli. Tyto firmy totiž používají taktiku, která sází na nesrozumitelnost, či zahlcení informacemi. Takovou reklamaci je nutné podat písemně, co možná nejdříve a bez zbytečného odkladu. Dotyčnou firmu sice nepřesvědčíte, ale získáte důležitý důkaz ve váš prospěch v případném soudním sporu.

 

Jak se tedy proti takovéto uzavřené smlouvě bránit?

Jakmile zjistíte, že jste v omylu uzavřeli nápadně nevýhodnou smlouvu, a že je podobně nespokojených lidí více, pošlete okamžitě dotyčné firmě doporučený dopis s dodejkou, kde tuto skutečnost (tedy uzavření smlouvy v omylu, o kterém druhá strana musela vědět) namítnete a oznámíte, že smlouvu považujete za neplatnou. Zapomeňte na pouhé telefonování, či e-maily, to je u soudu neprůkazné. Snažte se také kontaktovat, co možná nejvíce lidí, kteří také takto naletěli. U soudu si totiž takto můžete stejnou zkušenost navzájem dosvědčit.

Myslí te si, že je to lidská blbost, že lidé nejsou opatrní? Není tomu tak, i zkušené firmy a instituce s tímto mají problém. A i když mají spousty advokátů, tak naletí. Jedna taková firma je zaměřená dokonce i na advokáty, tak si to zkuste představit, jak to asi obyčejný člověk bez právního vzdělání pobere. Takže o inteligenci to nejspíš nebude. Inteligence ani vyšší vzdělání v tomto případě vůbec nerozhoduje, naletět totiž může opravud každý... Proto je dobré si dopřát čas na prostudování smlouvy a smlouvy po telefonu vůbec neuzavírat a takovéto firmy hnedka "odpálkovat", protože před podvodným jednámím vás nic jiného neuchrání. Podvodníci jsou velmi vynalézaví, takže pozor na ně.

Společná obrana - sdružení, jež se zabývá spory na toto téma a jež sdružuje lidi, co naletěli

Někdy se také stane, že na telefonu zjistíte neznámé číslo a nevíte kdo vám volal, tak se snažíte zavolat zpět. Než tohle uděláte zjistěte si, kdo opravdu volal. Telemarketingové firmy využívají automat, jež generuje náhodné čísla a když zavoláte zpět, tak potvrdíte nejen existenci takového čísla, ale i to, že je takovéto číslo aktivní. A potom se to s vámi už veze...

Kdo volal - zjistěte si číslo, než na něj zavoláte. Sami zde můžete také ohodnotit číslo volajícího