10. - Jak zvládat stresové situace?

04.10.2015 20:24

Tedy, protože nejsme v matematice, ale v praktické psychologii, dostávat se do stavu "dole" řidčeji než jiní, ba velmi zřídka, ba tak málo, že jsme to před čtením tohoto textu ani nepovažovali za možné. Konec techniky 2 - konkrétní činy, s technikou 3 velmi úzce souvisí.
Proberme si tedy techniky 1, 2 a 3 postupně za sebou

První krok - utlumení sebe sama
Takže ve stresu, nepohodě, krizi, ve werichovském "dole" se podle řešení 1 poněkud psychicky utlumme

Nedělejme v psychických krizích důležitá rozhodnutí Hrozí toiž zkratové jednání, které sice přinese pár sekund momentální úlevy, ale zkazit může následujících hezkých pár let. Co se pan Plzák nakázal a naspisoval, že v aktuálním průběhu manželské hádky vidíme všechno zkresleně, a že se máme "haltovat" vzkřiknout osudová slova, která po vyšumění hádky ani stem volů nevtáhneme zpět, ač pak již jasně vidíme jejich unáhlenost a omylnost. A vidíte, furt to na některé neúčinkuje a nepomáhá. Utlume se ve stresu a v krizi! Stáhněme se do ulity sebe sama. Kromě nejnutnějších praktických opatření (jakési první pomoci) odložme rozhodování v oblasti, která nás právě nejvíce žere, a kde se do centra vědomí tlačí řešení rázná a jednoduchá jak facka.

Naše konkrétní průpovídky
Nechť našini větami v komunikaci s druhými v tomto stavu jsou:
- Nechtěj, abych to teď hodnotil, obávám se, že bych nebyl objektivní
- Pojďme se na to vyspat a ráno si to vyříákáme (To je psychologicky obvzlášť moudré. Podvědomí totiž celou noc hledá řešení dané situace. Sekunduje mu pan Sen, že ano mistře Freude, a tito dva psychičtí borci už zvládli nejednu těžkou sitaci, či bezvýchodnou krizi.)
- Dej mi trochu času.
- Pojďme se na to projít (zasportovat si, najíst se atp.) a pak to teprve řešme
Obměn mají tyto čtyři věty mnoho. Dosaďte si milí čtenáři tu svoji vlastní formulaci, vám na míru.

Není dole jako dole - jsou i dole do zuřiva
Stav špatné mysli má vícero druhů. Jeden typ spíše brzdí naše aktivity, ochromuje nás a zpomaluje naše reakce. Jiný typ nás ponouká k hyperaktivitě. Jde o rozčilení v pravém slova smyslu. Máme chuť vybít právě nabitou energii vzteku a něco rozbít, či někomu udělat něco proti jeho vůli, proti jeho odporu.
Energie, i ta životní vzteková, je vzácná věc. Je vhodné si ji udržet a určitým způsobem schovat. Odložit na později, kdy bude možná třeba k odstranění našeho stresu vynaložit jisté úsilí (hádací, rezolutně vyřizovací, organizační).
Přidám něco málo prostých rad do prvních sekund aktuálního zuřivého stresu. Takovou první pomoc, takové jakési zastavení nejhoršího "krvácení", aby se předešlo nedozírným následkům...

První pomoc v prvních sekundách
Dýchat zhluboka a naopočítat do deseti (nebo do dvaceti): Tato vousatá rada má své opodstatnění. Jinak platí, že se má udělat v podstatě cokoli, co umožní přečkat největší koncentraci vyroněných iontošťáv zla.
Třeba:
- protáhnout se (ruce spojíme za zády, ramena dozadu a dolů, nebo prsty rukou propleteme za hlavou na zátylku a lokty přitom tlačíme dozadu apod.)
- vstát a udělat pár kroků (otevřít, či zavřít okno, poposunout židli)
- odejít na chvilku z místnosti
- rozšafně se vysmrkat
- přehrát si v mysli pár představ z osobní asociační listiny (Tato listina slouží hlavně k výraznému zvýšení paměťového výkonu. Je-li sestavena tak, že obsahuje pohodové oakmžiky našeho života, má i silný význam, coby psychobalzám. Tvorba osobní asociační listiny je naznačena v knize ŠSetřme časem od Davida Grubera).
- dát ruce pod vodovod a omýt se proudem studené vody, omýt i oblyčej a rozšafně osušit
- klidně si nalít jedno nebo dvě deci minerálky a zhluboka se napít (panáka nezavrhuji, ale má i své nevýhody, sami to zvažte). Takto zabíjíme dvě mouchy jednou ranou. Člověk je vzteklý povětšinou proto, že je fyziologicky dehydrovaný.
- něco si pohvizdujte, či si začněte zpívat (pokud je to vhodné k nastalé situaci)
- zabrumlejte si něco pod fousy o nejapnosti nebo si v duchu přeříkejte některý z citátů slavných, či sami vytvořených pro tento případ.